torsdag 28 juni 2012

Mina appar!

Här kommer en beskrivning på apparna i min iPhone som hjälper mig att träna och gå ner i vikt!

ShapeUp: Min räddning! Det var när jag hittade ShapeUp som jag verkligen tog till mig att göra det här. Lättanvänd, bra urval och mycket tydlig. Den räknar helt enkelt kalorierna du äter och bränner samt talar om hur mycket du ska äta för att nå ditt mål. Du kan även lägga in vikt och mått så du kan se dina framsteg. Sök på ShapeUp eller Kaloriräknaren i AppStore (gratis.) ShapeUp finns även på nätet, http://www.shapeupclub.com/.

Viktkoll: Men denna app registrerar jag all vikt, BMI, vägningsdatum och dylikt. Den visar dina framsteg i både diagram och procent samt påminner dig om när det är vägningsdags! Den har även pinkod så inga obehöriga kan gå in och snoka. Sök på Viktkoll i AppStore (gratis.)

RunKeeper: BÄSTA träningsappen som mäter sträckor, kaloriförbrukning och coachar dig på vägen. Den har bra urval av aktiviteter (synd bara att ridning saknas) och bra karta. Med RunKeeper blir träning roligt! Dessutom synkar den med ShapeUp, vilket är SKITBRA! Har du tränat med RunKeeper läggs dina brända kalorier automatiskt in i ShapeUp! Sök på RunKeeper i AppStore (gratis).

SportsTracker har jag inte testat än, men många säger att den är bättre än Runkeeper. Den ska ha bättre GPS och fler träningsformer till exempel, men jag har som sagt inte testat den än. Heter Sportstracker i Appstore och jag tror att den var gratis.

Seconds och Tabata Timer är två appar som hjälper dig att ta tid när du intervalltränar. T.ex räknar ner 30 sek, vila 30 sek osv. Dock gillade jag dem inte alls! Seconds var bara jobbig och med Tabata Timer kunde jag inte ens välja längd på intervallerna! Kan såklart ha gjort fel, men besviken blev jag.

Gymboss däremot är toppen! Den räknar intervaller precis som de ovanstående, men här kan du välja längd själv och dessutom spara dem! Jag har t.ex en sparad som jag har döpt till "Plankan" där den räknar ner 30 sek (piper) låter mig vila 10 sek (piper) och början om i 4 rundor. Jättebra när jag gör plankan på kvällarna så slipper man hålla räkningen själv! Heter Gymboss i Appstore (gratis.)

NTC (Nike Training Club) är den ultimata träningsappen! Med den här finns det inga ursäkter längre! Den har förprogrammerade pass för olika syften som du kan använda när som helst och var som helst. Spelar ingen roll om du bara har 20 minuter på dig, det finns korta pass också! Välj om du vill träna styrka, kondition eller smidighet, längd på passet och hur tufft det ska vara. Jag var mycket skeptiskt till denna i börjen, men den är verkligen SUPER!!! Helt sjukt att denna fenomenala app dessutom är gratis! Heter NTC eller Nike Training Club i AppStore.

Spotify är den bästa musikappen. Bättre kvalité än iTunes, billigare och väldigt lätt att göra egna playlists. Utan musik går det inte att träna! För 99kr i månaden får du hur mycket musik du vill. Så värt det! Den enda musikappen jag har, och jag byter aldrig ut den :) Sök på Spotify i AppStore för gratis nedladdning, men om du vill ha obegränsad musik måste du prenumerera.

Har ni tips på fler träningsappar?
Hit me!

2 kommentarer:

sofiahassan - Civilingenjörsstudent sa...

bra appar :)

Anonym sa...

Endomondo är en träningsapp å där finns ridning med =) å hur mkt kalorier man bränner!