torsdag 19 juli 2012

Svar på några frågor

Anonym sa...
hej! jag undrar bara hur du vet hur mycket av allt du äter. väger du allt innan? hur gör du ifall du äter på en restaurang eller något?
tacksam för svar! :)Radera

Svar: Det är detta som är knepigt. Oftast väger jag allt hemma på en vanlig hushållsvåg, men som du skriver så är det inte alltid lätt. På restaurang äter jag oftast kött, och där brukar det ju stå hur mycket det är, t:ex 180gr pepparstek. Men efter ett tag får man bättre ögonmått och kan uppskatta mängden bättre! Eller tänk styckevis, hur många potatisar åt du? Hur många skopor glass? Man lär sig räkna på sitt eget sätt tillslut. Om jag är osäker tar jag hellre i och registrerar för mycket än att riskera att det blir för lite.

Anonym sa...
54 kcal? Vad äter du till frukost? :)


Svar: Senaste dagarna har jag slarvat med frukosten... 54 kalorier är en kopp kaffe med mjölk och en matsked linfrön :P INTE okej! Oftast äter jag en eller två skivor Falu Rågrut med avokado, keso eller skinka. Och mycket smör!


Tracy sa...
Hej!
Har följt din blogg i det tysta ett tag. Du gör mig grymt motiverad! I morgon kör jag igång ordentligt jag med, nu är jag trött på daller!
Tänkte kolla, vet att du använder både runkeeper och shapeup, men om jag tar tex en promenad och använder runkeeper står det att jag förbränt ett visst antal kalorier, slår jag in det i shapeup står det annat? Vilket är mest rätt?
Med vänlig hälsning,
Tracy


Svar: Va härligt att du blir motiverad! Det är det som är meningen :)
RunKeeper visar en medelmänniskas kaloriförbrukning medan ShapeUp räknar ut förbrukningen med hänsyn till din ålder, längd och vikt. Så ShapeUp är mer exakt, och helt och hållet den jag går efter!

Anonym sa...
Hej! Hittade hit av en slump, har läst igenom hela din blogg och blivit så inspirerad! Nu jäklar ska jag sätta fart och bli av med mina 10 kg förmycket som jag släpar runt på!
Men en fråga, jag har problem med träningsapparna, jag har gått samma runda 3 ggr, en g med runkeeper som sa att rundan var drygt 7 km, en g med löparappen so
sa att rundan var 5 km och en gång med sports tracker som sa att rundan var 4 km... Har du samma problem och vilken använder du mest/ litar mest på?!
Kan du lägga upp några mer tips på bra kost? Det vore toppen, jag behöver lite inspiration!
Tack för en bra blogg och fortsätt kämpa, du är grym!
/Mary

Svar: Hej Mary! Blir så glad när jag inspirerar er, tack för dina fina ord! :) Vi kämpar på tillsammans, lova att berätta hur det går för dig!
De flesta träningsappar går ju efter din telefons GPS-signal, och såklart kan det variera lite. Jag använder nästan uteslutande RunKeeper, och fast jag springer samma runda kan det diffa på några hundra meter. Mitt tips är att använda samma app hela tiden, för kunna jämföra bättre. Håll även koll på din hastighet! Om du ser att du helt plötsligt har sprungit en kilometer på 2 minuter så har antagligen GPS:en ballat ur en aning :P Det är trist att det händer, men inget är ju perfekt.
Jag jämförde RunKeeper med trippmätaren på cykeln några gånger, och det stämde nästan exakt, så RunKeeper är mitt tips!

Här tyckte RunKeeper att jag sprang drygt 10 km
på 48 minuter :P Vad sägs om det?!

1 kommentar:

elin sa...

tror att olika appar (gps:er) fungerar olika bra på olika ställen. för mig funkar inte runkeeper alls, den säger att jag varit ute i havet och sprungit..! jag har fastnat för adidas aktivitetsapp miCoach som ger mig näst intill exakta mätningar på metern. men som sagt, det kanske bara är här på öland (och i gbg) den fungerar så bra..

älskar dessutom deras inbyggda löparprogram och loggningen av mina löparskor!:)